Jak słuchać Ósmego Doktora? Przewodnik po słuchowiskach
2. O co chodzi ze słuchowiskami?
W przyszłości zamierzam napisać dokładniejszy przewodnik po słuchowiskach, ale na razie zamieszczę tu krótki wstęp.
Nie należy mylić słuchowisk z audiobookami – audiobooki czytane są zwykle przez jednego aktora i są po prostu przełożeniem książek na słowo mówione. Słuchowiska są zaś pisane bezpośrednio dla medium dźwiękowego i zazwyczaj mają większą obsadę. Zwykle też obywają się bez narracji, zamiast tego używając kombinacji dialogów i efektów dźwiękowych.
Słuchowiska z serii Doctor Who wydawane są na licencji BBC przez niezależne studio Big Finish Productions. Tworzone są przez producentów, scenarzystów i reżyserów, którzy sami są fanami serialu, zdarzają się wśród nich też zarówno twórcy znani z klasycznej serii (jak Philip Hinchcliffe, Marc Platt czy Andrew Cartmel), jak i z nowej (jak Mark Gatiss, Paul Cornell czy Gareth Roberts). Można je zakupić przez stronę Big Finish (zarówno na CD, jak i w wersji do pobrania) oraz od innych sprzedawców.
Pojedyncze historie audio o Doktorze potrafią trwać od pół godziny (co jednak jest rzadkie), poprzez 45 minut, po 2 godziny (zazwyczaj podzielone wtedy na około półgodzinne odcinki). Słuchowiska Big Finish o Ósmym Doktorze znaleźć można w kilku różnych liniach wydawniczych, o których więcej napiszę poniżej.
Dark Eyes bardzo mi się podobało, od tego zacząłem słuchać Ósmego Doktora i faktycznie sobie trochę zaspoilowałem, ale jakoś mi to nie przeszkadza tak bardzo. Ze słuchowisk słuchałem poza tym trochę losowych z głównej linii (ale nie Ósmego) oraz te specjalne, które wyszły w ramach DHM czy jakoś tak.
Poza tym, słuchałem także pierwsze słuchowisko z Doctora Who w ogóle, czyli wydane jeszcze dawno przed Big Finish. “Doctor Who and the Pescatons” ma ciekawy klimat, ale kończy się genocydem wykonanym przez Doctora i Sarah-Jane i to bez najmniejszych skrupułów z ich strony.