Wywiad z twórcą stroju Trzynastej Doktor
Niedawno BBC pozwoliło fanom zadać parę pytań Rayowi Holmanowi, projektantowi stroju Trzynastej Doktor. Oto jego odpowiedzi:
Jaka historia kryje się za kolczykami Doktor?
Razem z Jodie ustaliliśmy, że kolczyk to świetny pomysł. Musiał to być kolczyk zrobiony specjalnie dla Jodie, dlatego potrzebowałem jubilera, który by go zaprojektował i wykonał. Spotkaliśmy się w jego pracowni i we trójkę przedyskutowaliśmy, jak kolczyk ma się reprezentować i podjęliśmy decyzję, że powinien zaczynać na górze ucha Jodie i kończyć na dole. Gwiazdy mówią, skąd Doktor przybywa, łańcuszek to podróż, a dłonie pokoju to jej miłość do ludzi. Chciałem zrobić dłonie w różnych kolorach jako symbol różnorodności, więc zdecydowaliśmy, że powinny być ze złota i srebra. Jodie była gotowa na przebicie górnej części ucha, ale uznaliśmy, że nie będzie to potrzebne i jubiler wykonał kawał świetnej roboty, tworząc kolczyk, który przypina się na górze, dół przechodzi przez przekłuty płatek ucha, a łańcuszek jest przymocowany z tyłu. Przygotowanie finalnej wersji trwało 5 tygodni i byliśmy niesamowicie zadowoleni z efektu.
Czym się inspirowałeś przy projektowaniu stroju Doktor?
Spotkałem się z Jodie parę razy w tajemnicy. Była już po castingu i miała czas na wymyślenie, co chce nosić. Podesłała mi masę obrazków i zdjęć, które zebrała, w tym zdjęcie kobiety w szelkach i spodniach z trudnego do określania czasu. Było to czarno białe zdjęcie i świetna podstawa do stworzenia czegoś dla nie. Kolejną rzecz, którą mi powiedziała, było to, że uwielbia kolory i chciała je włączyć do stroju. Wyruszyłem szukać pomysłów.
Dlaczego właśnie te kolory?
Pomysł na kolory czerpałem z różnych źródeł. Jednym z pierwszych zdjęć od Jodie była okładka albumu Coldplay – wydała mi się fajna. Jodie uwielbia Coldplay, a użyte przez nich kolory były cudne. Chcieliśmy też nawiązać do kolorów nieba, kosmosu, a jeszcze wcześniej skupiliśmy się na tęczy i bluzie. Do tego kolory odnoszą się do strojów poprzednich Doktorów, ale w nieinwazyjny sposób. Wszystkie kolory tęczy są stonowane. Tak więc dobór kolorów był bardzo ważny, również wewnętrznej części płaszcza i rękawów.
Jakiej rady udzieliłbyś początkującym projektantkom i projektantom?
Powiedziałbym: jeśli chcecie projektować stroje, to nauczcie się dobrze rzemiosła. Nauczcie się wycinać wzory, patrzeć na modę, historię, technologię, nauczcie się ciężkiej pracy. Jeśli chcecie pracować w telewizji lub przemyśle filmowym, uczcie się od samych podstaw, ponieważ nauczy was to, jakie zadania i obowiązki mają inni, zwłaszcza w przypadku kostiumów i makijażu. Bardzo trudno zacząć, ale nie poddawajcie się, im więcej się nauczycie, tym bardziej pewne i pewni siebie będziecie. Każdy rodzaj pracy związanej z projektowaniem jest inny, dlatego musicie pamiętać, że projektowanie to seria podjętych decyzji połączona w całość. Nauczcie się również współpracować z aktorami i aktorkami, ponieważ to oni i one będą nosić to, co zaprojektujecie, a plan filmowy to nie pokaz mody. Stroje muszą być nie tylko atrakcyjne wizualnie, ale muszą też praktyczne.
Ile kieszeni ma Doktor?
Strój Trzynastej Doktor ma około sześciu kieszeni, ale mogłem jakąś pominąć. Kieszenie są bardzo istotne, nie tylko dla tej postaci, ale ogólnie dla kobiet i ich ubrań, bo bardzo długo kobiety nie miały kieszeni w swoich ubraniach, a nawet dziś zdarza się, że kobiece spodnie są robione bez nich.
Co jest najtrudniejsze w projektowaniu stroju dla postaci?
Możliwości są nieskończone przy projektowaniu, ale zaczyna się ze scenariuszem, który portretuje świat, dla którego się tworzy; to może być przeszłość, teraźniejszość lub przyszłość. Krajobrazy, miejsca, pogodę i jakiś najważniejszy czynnik. Tak naprawdę jest to po prostu seria pomysłów na podstawie scenariusza, które trzeba połączyć, a następnie zacząć pracę z aktorem czy aktorką, by nadać temu sens. Trzeba również wziąć pod uwagę materiały i technologię, aby zaprezentować idealną wersję, który pomaga scenariuszowi w opowiedzeniu historii.
Czy strój, jaki nosiła Jodie w pierwszym odcinku, był tym samym, który nosił Peter Capaldi w odcinku świątecznym czy też był specjalnie dla niej zrobiony?
Zrobiłem aksamitny płaszcz o rozmiarze pomiędzy Peterem a Jodie i zniszczyłem go lekko, więc był dla niej za duży, ale dla niego za mały. Na końcu nosiła jego oryginalny płaszcz, do którego dodałem skaz, ponieważ spadła z nieba. Kupiłem buty, które pasowały na Jodie, aby mogła komfortowo biegać, a także ze względów bezpieczeństwa i higieny. Koszula była Petera, a spodnie były o rozmiar mniejsze, by lepiej pasowały, kamizelka była taka sama. Celowo i symbolicznie pierścień został zgubiony w scenie regeneracji w TARDIS, przy której byłem.
Co było najfajniejsze w projektowaniu stroju Trzynastej Doktor?
Moją ulubioną częścią pracy z Jodie były nasze potajemne spotkania i przymiarki. Świetnie się bawiliśmy, obserwując postępy w pracy nad strojem z każdą przymiarką. Wydaje mi się, że spotykaliśmy się dwa razy w tygodniu przez cztery tygodnie, wybierając tkaniny i dopasowując elementy. Mam masę zdjęć z opracowywania kostiumu i wspaniale jest spojrzeć na nie i zobaczyć drogę, jaką przeszliśmy. Było naprawdę niesamowicie, świetnie nam się współpracowało i wspaniale było porywać krawców dwa razy w tygodniu i chować się przed światem.
Czerpałeś inspiracje z poprzednich strojów Doktor?
Naszym celem było stworzenie nowoczesnego stroju. Byłoby trudno odtworzyć coś, co już zrobiono, co sprawia, że strój może nie działać samodzielnie, więc nie. Ale myślę, że oboje jesteśmy zachwyceni, że kolory kostiumu są ukłonem w stronę poprzednich Doktorów.
Jaka była pierwsza część stroju, który wybraliście z Jodie?
O dziwo, pierwszą rzeczą, na którą się zdecydowaliśmy, była tkanina na spodnie. Celowo chciałem wykorzystać zakłady z Yorkshire i spotkaliśmy się w pokoju w The House of St Barnabus, a ściany pokoju, w którym się spotkaliśmy, miały ten właśnie kolor. Jodie się nim zachwyciła, więc podszedłem do krawców i znalazłem odpowiedni kolor w katalogu próbek z firmy w Yorkshire. To była pierwsza decyzja, którą podjęliśmy i z której jesteśmy bardzo zadowoleni.
Na ile różnych projektów patrzyłeś, zanim wymyśliłeś ostateczną wersję stroju?
Nie roztrząsaliśmy wielu stylów, ponieważ ciągle dyskutowaliśmy. Wysłałem Jodie zdjęcia, które znalazłem, a ona robiła to samo dla mnie. Znamy się tak dobrze, że zasadniczo się zgadzaliśmy. Jest taki rysunek, na którym ma na sobie sportowe buty za kostkę, więc próbowaliśmy też to, ale znalazłem te piękne buty, tak luźne i wygodne, a które wyglądają tak ciężko i roboczo, że oboje się w nich zakochaliśmy.
Co sprawiło, że chciałeś zostać projektantem?
Chodziłem do Drama College i studiowałem projektowanie teatralne. Byłem lepszy w kostiumach i odkryłem, że łatwo było mi wyciąć historyczne wzory i te bardziej podstawowe wzory, więc skoncentrowałem się na kostiumach w moim ostatnim roku. To było to, uzależniłem się od tego, a potem BBC zatrudniło mnie jako osobę odpowiedzialną za garderobę, a ja kontynuowałem moją drogę aż do pozycji projektanta.
Która część stroju została wybrana przez Jodie?
Wszystko w jej ubiorze to owoc naszej współpracy. Nigdy nie zmuszałem ani nie narzucałam niczego żadnemu aktorowi, a to, co robię, to doradzanie i słuchanie pomysłów oraz przekuwanie ich w rzeczywistość. Więc cały strój Jodie został wybrany przez nią, ale ze mną do pomocy, by wskazać jej opcje i możliwości. To najlepsza praca na świecie.
Jak wam się podoba strój Trzynastej Doktor? Widzicie w nim nawiązania do wcześniejszych inkarnacji?
Źródło: BBC
Fajny wywiad.