Wywiad z Segunem Akinolą o muzyce w 11 serii

DoctorWhoTV przeprowadziło wywiad z Segunem Akinolą o ścieżce dźwiękowej, którą napisał do 11 serii. Akinola podzielił się ciekawostkami dotyczącymi własnego procesu twórczego oraz poszczególnych elementów składających się na album.

DoctorWhoTV: Jak powstał nowy temat przewodni serialu? Jaka była droga od początkowego pomysłu do ostatecznego efektu?

Segun Akinola: Bardzo dużo eksperymentowałem. Dostałem oryginał od Marka Ayresa, a potem zacząłem się nim bawić. Przerobiłem kilka dźwięków, dodałem kilka nowych, stworzyłem agresywnie brzmiące bębny poprzez sampling bongosów i przerabiałem to wszystko do momentu, gdy uzyskałem coś, z czego byłem zadowolony.

Niektórzy opisali ten utwór jako hołd dla pierwszej wersji tematu. Czy to było zamierzone działanie?

Oczywiście. Wróciłem do oryginalnego tematu przewodniego i użyłem go jako bazy dla mojej wersji. W 11 serii mamy dużo eksperymentalnej, elektryczno-akustycznej muzyki. Wydaje mi się, że to było dobre posunięcie.

Brzmi to, jakbyś zsamplował różne elementy z poprzednich tematów. Których części użyłeś?

Użyłem różnych sampli z oryginału, ale nie zawsze wykorzystywałem je w oczywisty sposób. Bez zmian zostawiłem melodię. Użyłem oryginalnej ścieżki basowej, lecz obniżyłem ją o oktawę, i teraz bass brzmi o wiele bardziej agresywnie. Krzyk, który pojawia się przy napisach końcowych, również pozostał niezmieniony.

Stworzyłeś jakieś inne wersje? Czy są jakieś utwory, które nie dostały się do finalnego produktu?

Tak. Początkowo stworzyłem trzy wersje, były one bardziej poszukiwaniami właściwej drogi. Natychmiastowo było jasne, która ścieżka jest tą właściwą i nigdy nie wróciłem do poprzednich.

Nowa czołówka przypomina fanom o przeszłości

Do jakich odcinków było najciekawiej tworzyć muzykę? Miałeś jakieś trudności z komponowaniem do poszczególnych odcinków?

Szczerze mówiąc, uważam, że wszystkie utwory są interesujące. Z muzycznego punktu widzenia każdy jest inny, niektóre bardziej niż inne, i każdy stanowił innego rodzaju wyzwanie. Znalezienie odpowiedniej metody, aby skomponować muzykę do Demonów Pendżabu, było ciężkim zadaniem. Niełatwe było też znalezienie odpowiedniego sposobu na połączenie elektronicznych dźwięków w Kerblam! z bardziej groovującym brzmieniem zespołu, ale czerpałem radość ze wszystkich tych wyzwań.

Jak nagrywało się muzykę do Demonów Pendżabu na Abbey Road?

To był naprawdę piękny dzień spędzony na nagraniach z cudownymi muzykami do pięknego, wzruszającego odcinka. Wyjątkowe doświadczenie.

To był twój pomysł, żeby stworzyć inną muzykę do napisów końcowych w tym odcinku?

Kiedy pracowałem nad tym odcinkiem, rozmawiałem z Chrisem Chibnallem. Zaprezentowałem mu trzy różne sposoby podejścia do tego, jak możemy zająć się napisami końcowymi. Od razu poczuł, że wersja z indyjskimi muzykami jest tą odpowiednią.

Jak skomponowałeś tematy przewodnie Doktor, jak Thirteen i The Doctor?

The Doctor jest wzięte prosto ze sceny z żurawiem w Kobiecie, która spadła na ziemię, tam Doktor uświadamia sobie, kim jest. Pisałem muzykę tak, aby wprost pasowała do sceny, w której można ją usłyszeć. Thirteen jest natomiast specjalną aranżacją tematu przewodniego Doktor. Napisałem ją dla fanów, żeby mieli  w albumie pełną wersję tematu przewodniego.

Wielu fanów podkreśla mocną, elektroniczną charakterystykę twoich utworów. Czy to był zamierzona decyzja dla Doctor Who?

Tak, oczywiście. Kiedy pojawiłem się na pokładzie nowej serii, moim pomysłem było pójście muzycznie w innym kierunku. Zajęło mi trochę czasu, żeby znaleźć odpowiednie brzmienie, ale jak możecie to usłyszeć w soundtracku, ostatecznie miały na nie wpływ różne style muzyczne: muzyka elektroniczna, pop, klasyczna, elektro-akustyczna.

Q&A z Segunem Akinolą

Z którego utworu jesteś najbardziej zadowolony?

Ze wszystkich! Jestem dumny z całego albumu. Chris Chibnall, Matt Strevens i ja podjęliśmy naprawdę duże ryzyko przy serii 11, widać je w albumie. Przesunęliśmy granice tego, o czym sądziliśmy, że jest możliwe do zrobienia, i to dalej, niż się spodziewaliśmy.

Czy w albumie są schowane jakieś utwory, których ludzie powinni poszukać? Jakieś perełki?

Spróbujcie znaleźć motywy przewodnie postaci. W soundtracku są utwory dedykowane Doktor, Yaz, Grahamowi i Ryanowi, plus temat przewodni całej załogi TARDIS.

Soundtrack do Postanowienia Noworocznego brzmi szczególnie epicko. Jak podszedłeś do tego odcinka?

Postanowienie noworoczne wymagało innego podejścia i większego rozmachu. W tym odcinku słyszymy więcej orkiestry – muzycy używają instrumentów dętych i grają mocniejszymi dźwiękami. Wszystko pięknie nagrane w AIR Studios.

Jakie masz wskazówki dla początkowych kompozytorów?

Dużo pracuj. Ucz się, ucz się, ucz się. Słuchaj zróżnicowanej muzyki tak często, jak możesz. Wychodź z domu i poznawaj nowych ludzi, bądź miłą i przyjazną osobą, opowiadaj historie. Bądź najlepszą wersją siebie.

Źródło: Doctor Who TV

Daj na ciastko!


Geek-Teen który kocha wszystkie brytyjskie produkcje. Wielki fan SuperWhoLock, oraz zawodowy pijacz kawy i herbaty.

Gallifrey.pl  wszystko o serialu Doctor Who

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *