Nowe logo i marketing. Oby tak dalej!

W swoim ostatnim tekście pisałem o pewnej plotce dotyczącej nazwy nowej serii. Dzisiaj chciałbym się skupić na nowym logo, rebrandingu i sposobie, w jaki jest prowadzona cała kampania promocyjna serialu. Z góry jednak uprzedzam, że jeśli szukacie dowodów na to, że w nowym logo zawarto odwołania do symbolu Wenus czy potwierdzono, że reptiliańscy illuminaci przejęli władzę nad Ziemią, to muszę was rozczarować. Niczego takiego tutaj nie znajdziecie. Chcę się skupić na bardziej przyziemnych sprawach.

Zacznijmy może od uporządkowania pewnych kwestii. 20 lutego 2018 pokazano nowe logo. I jest to data nieprzypadkowa. W tym czasie odbywał się BBC Worldwide Showcase, o którym wspominałem poprzednio. To BBC Worldwide, komercyjne ramię brytyjskiej korporacji, odpowiadało w pewnej mierze za marketing serialu do tej pory. Wiele wskazuje na to, że od jedenastej serii jeszcze bardziej się to nasili. Wróćmy jednak do loga. Co o nim sądzę? Jest piękne. Proste, czytelne, modne. Złote. Dobrze się kojarzy. Ta pozioma linia nadaje temu logu ruch w stronę świetlanej przyszłości, którą reprezentuje złoty kolor. Jest absolutnym przeciwieństwem tego poprzedniego, grubego, ociężałego, nudnego, nieprzystępnego, wręcz archaicznego. Brzmi to znajomo? Dokładnie tak był opisywany serial przez największych krytyków w ostatnich latach.

W notce prasowej, która towarzyszyła ujawnieniu nowego logo, mogliśmy przeczytać o tym, że reprezentuje ono to, co znamy i kochamy w serialu. I ja się z tym zgadzam. Bo taki powinien być Doctor Who! Nowoczesny, ładny wizualnie, odważny. Można by powiedzieć, że wręcz sexy.

Opowiem trochę o marketingu za czasów Petera Capaldiego. Ale żeby zrozumieć, o co chodzi, musimy się cofnąć do 2009 roku, do początków ery Moffata i czasów, kiedy zaprezentowano logo epoki Matta Smitha. Wtedy za branding i marketing odpowiadała najprawdopodobniej firma Red Bee Media. Rzeczona firma miała podpisaną z BBC ekskluzywną, dziesięcioletnią umowę. Odpowiadali za marketing różnych programów brytyjskiej telewizji. Nasz serial nie był wyjątkiem. Pamiętacie trailer z 50-lecia? To właśnie Red Bee go stworzyło. Tak samo jak pierwszy teaser z Jedenastym Doktorem i Amy leżącymi na trawie.

Firma stworzyła również ten klimatyczny teaser ósmej serii z wybuchami w TARDIS. Niestety, w 2014 kontrakt dobiegł końca i nie zdecydowano się na przedłużenie go. To wewnętrzne biura BBC od teraz miały zajmować się promocją i tworzeniem klipów. Już seria dziewiąta była w pełni reklamowana przez BBC z drobną pomocą BBC Worldwide i BBC America. To jeden z wielu powodów, które złożyły się na to, że serial wypadł z powszechnej świadomości widzów w Wielkiej Brytanii. Niezależnie od tego, jak dobry jest serial, bez odpowiedniej kampanii reklamowej nie odniesie sukcesu. Takie są niestety realia. Jeśli spojrzymy na serię dziesiątą i ten trailer poniżej, widać, że jest już o niebo lepiej, ale trudno było nadrobić szkody wyrządzone wcześniej.

Jak to wygląda obecnie? Cóż… tutaj robi się nieco ciekawiej. Otóż to nie BBC odpowiada za nowe logo serialu. Zaprojektowała je firma Little Hawk. Jeśli miałbym się zakładać, to obstawiłbym, że wszystko, co widzieliśmy do tej pory, a co związane jest z jedenastą serią, zostało stworzone i zaprojektowane przez tę firmę. Zaczynając od dwóch filmików związanych z ogłoszeniem, że Jodie Whittaker zagra Trzynastą Doktor, poprzez logo, a na grafice promocyjnej kończąc.

Zapewne nie słyszeliście wcześniej o firmie Little Hawk. Zapewne zastanawiacie się, dlaczego akurat ta firma zajęła się tak trudnym i odpowiedzialnym zadaniem, jakim jest kampania reklamowa nowej serii Doctor Who. Otóż odpowiedź jest bardzo prosta. Zapewne pamiętacie, że w starszych odcinkach, emitowanych jeszcze przez BBC Entertainment, na samym końcu pojawia się logo BBC na tle kolorowych wybuchów. Tak naprawdę to było logo i identyfikacja wizualna BBC Worldwide. To również zostało poddane liftingowi w 2017 roku. Wygląda to lepiej. Nowocześniej. Przejrzyściej. Zresztą, rzućcie okiem poniżej. Kto zajął się tą zmianą? Firma Little Hawk. A dalej jest tylko ciekawiej…

Słyszycie tę melodię w tle podczas animacji? Skomponował ją Matthew Herbert. Dlaczego to takie ważne? Ponieważ to również on skomponował motyw, który słyszymy podczas prezentacji nowego loga serialu. Tak, ten motyw, który jest tak wysoko oceniany, który bazuje na utworze przewodnim, który znamy od lat. Pan Herbert jest związany z BBC New Radiophonic Workshop. W internecie jest sporo spekulacji na temat tego, czy to właśnie on skomponuje muzykę do nowej serii. Chciałbym, aby to był on. Elektroniczna muzyka, w której się specjalizuje, jest czymś, co do serialu pasuje świetnie i jest znaczącą odmianą od tego, co słyszeliśmy w New Who do tej pory.

Póki co to wszystko wygląda bardzo dobrze. Podoba mi się, w jaki sposób prowadzona jest kampania reklamowa i jak bardzo mało wiemy na temat tego, co nas czeka. Podoba mi się ta oszczędność, bo wzbudza w nas ciekawość. Wyobraźcie sobie wielkie bilboardy ze zdjęciem promocyjnym, który widzimy powyżej i datą premiery. Albo tak oklejone autobusy. Dla zwykłych widzów, którzy nie śledzą zmian, to będzie szok. „To teraz Doctor Who?! Muszę to sprawdzić!”. Oby tak dalej.

Co wy sądzicie o nowym logo i marketingu serii?

Daj na ciastko!


Właściciel oraz założyciel Gallifrey.pl. Twórca projektów internetowych, czarodziej społeczności, magik newsów technologicznych. Wielki fan Doktora Who oraz całej masy innych seriali. Wielbiciel kryminałów, thrillerów oraz muzyki wszelakiej.

Gallifrey.pl  wszystko o serialu Doctor Who